یزدفردا "لاریجانی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی خواستار شد
تشکیل سریع کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی اوضاع بحرین
رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی تلفنی با رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اسفبار انسانی در بحرین، تشکیل یک کمیته حقیقت یاب بی‌طرف از سوی اتحادیه بین المجالس در سریعترین زمان ممکن را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، "علی لاریجانی" رییس قوه مقننه کشورمان شب گذشته ـ چهارشنبه 7 اردیبهشت ماه ـ در گفت و گوی تلفنی با "تئوبن گوریراب" رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) کشتار مردم، تجاوز به زنان و تخریب مساجد را از مصادیق موارد فاجعه آمیز و ضدحقوق انسانی در بحرین دانست و بر لزوم اتخاذ موضع قاطع از سوی اتحادیه بین المجالس بعنوان کانون تجمع نمایندگان مردم جهان تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: برخی کشورهای منطقه با اعزام نیرو و ادوات نظامی به بحرین عملاً در قتل عام مردم بی پناه این کشور شریک هستند و اتحادیه بین المجالس در مقابل این رفتارهای خود محرمانه نباید ساکت بماند.

درادامه این گفت وگوی تلفنی همچنین تئوبن گوریراب رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی با ابراز نگرانی از شرایط سخت و بحرانی مردمدر بحرین گفت: اطلاعات اتحادیه بین امجالس درخصوص تحولات بحرین به اندازه کافی نیست و به همین دلیل اتحادیه مزبور تاکنون قادر به ارائه راه حلی نهایی برای توقف قربانی شدن مردم دراین کشور نبوده است.

وی ابراز امیدواری کرد براساس پیشنهاد رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر تشکیل یک گروه تحقیق در این زمینه، کمیته ای متشکل از سازمان ها وکشورهای بیطرف برای بررسی شرایط و اوضاع بحرین از سوی اتحادیه بین المجالس ایجاد گردد و باارائه اطلاعات صحیح پیرامون وضعیت دشوار مردم در بحرین راهکاری برای مقابل با سرکوب و نقض حقوق انسانی آنها در اتحادیه فراهم گردد.
نقوی حسینی با اشاره به درخواست لاریجانی برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب:حساسیت مراجع بین‌المللی نسبت به کشتار مردم بحرین لازم است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به درخواست "علی لاریجانی" از رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی مبنی بر تشکیل سریع کمیته حقیقت‌یاب این اتحادیه برای بررسی اوضاع بحرین، گفت: حساسیت مراجع بین‌المللی نسبت به کشتار مردم بحرین لازم است.


"سید حسین نقوی حسینی" در گفت‌و‌گو با  خانه ملت، راجع به درخواست "علی لاریجانی" از رئیس اتحادیه بین المجالس جهان مبنی بر تشکیل سریع کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی اوضاع بحرین، گفت: اتحادیه بین المجالس حوزه فعالیت دیپلماسی پارلمانی است و چون در بحرین جنایاتی رخ می‌دهد، لازم است همه ارگان‌ها و مراجع بین‌المللی راجع به آن حساسیت نشان دهند.

نماینده ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس مجلس از این اتحادیه درخواست تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای رسیدگی به اوضاع بحرین را کرد. چراکه دستگاه دیپلماسی پارلمانی باید به وظیفه خود در قبال اوضاع بد این کشور عمل کند.

وی با بیان اینکه مجاری دولتی اخبار را آن طور که باید منعکس نمی‌کنند، افزود: نمایندگان ملت‌های جهان ضروری است در زمینه حقیقت یابی فعال شوند و گزارش عملکرد خود را به اطلاع افکار عمومی دنیا برسانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: دیپلماسی پارلمانی بسیار در حل اوضاع بحرین موثر است چون این‌ها به عنوان نمایندگان ملت‌ها وارد قضیه می‌شوند و به همین جهت نظرشان مورد اعتماد جهانیان خواهند بود.

وی ادامه داد: نمایندگان به آمار و ارقام منتشر شده از سوی دولت‌ها اکتفا نمی‌کنند و با ارتباط گیری از صفوف مردم اطلاعات لازم را بدست می‌آورند. بنابراین ملت‌های دنیا می‌توانند با رجوع به وکلای خود از حقیقت ظلم وارد شده به شهروندان بحرینی مطلع شوند.

"علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی چهاذشنبه شب- 7 اردیبهشت- در گفت‌و‌گوی تلفنی با رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اسفبار انسانی در بحرین، تشکیل یک کمیته حقیقت یاب بی‌طرف از سوی اتحادیه بین المجالس در سریع‌ترین زمان ممکن را خواستار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا